Blogger Widgets

~Ingat kan Pada Diri~

Kita tidak boleh ubah sesuatu yang kita lihat,tetapi kita boleh ubah diri kita yang melihatnya. Jika kita tak dapat apa yang kita suka, maka langkah yang terbaik ialah sukalah apa yang kita dapat. Itulah syukur namanya!:-)

Thursday, April 7, 2011

.::gila best ooo::.

apa yang best nye r??hehe
tadi aku baru je khatam novel "jalan seribu liku"..
ni ha bukunya :)


cun kan,girl kat cover tu (walaupun kartun)...hehe.. 
mula2 aku baca,macam tak best je  intro novel ni..tapi,aku teruskan jela bacaan sebab nak jaga hati kakak punya pasal..hehe..
actually,novel tu hadiah dari akak..penat2 dy beli kat kelantan (tu dia jauh belinya),takkan la aku tak nak hargai kot..


satu2 muka surat aku bukak..aku nak jugak tahu,kenapa la tajuk novel ni 'jalan seribu liku'...
mula2 baca nak kata boring tu,boley la tahan siket sebabnya cerita zaman 90an...yelah,kitakan org muda,cerita pun nak la yang moden2..hehe..


camnilah aku dok ngomel sorang2 time mula2 baca dulu la..tapi,bila dah sampai tengah2,aku mula tertarik dengan isi novel ni..biasala,macam drama kat tv jugak la..bila intro,boring2 dulu..dah sampai tengah2 rasa tak nak lepas je novel tu..nak jugak baca sampai habis(sampai semua kerja rumah tak jadi) haha..


ok,meh aku cerita kenapa aku kata novel ni best..


heroin cerita ni,namanya CHRISTINE SITA DEWI...korang pelik tak dengan nama ni??aku pelik..
apa yang korang akan pikir lepas dengar nama ni?
muka surat pertama,aku dah cuba teka meneka,kenapa nama dia macam tu..dah sah mesti dia ni ada dua agama. CHRISTINE (agama kristian) SITA DEWI(agama hindu)...
rupa2nya,betul tekaan aku..


kenapa best??


Walaupun Jalan Seribu Liku karya Maskiah Masrom masih berfokuskan cinta remaja, ia sebenarnya membawa persoalan yang lebih besar daripada itu yang melibatkan jati diri dan agama. Novel ini memaparkan konflik watak utamanya, Christine Sita Dewi dibesarkan sebagai penganut dualisme, memilih kepercayaannya setelah bapanya yang beragama Kristian dan ibunya beragama Hindu membesarkannya mengikut agama masing-masing dengan membawanya ke gereja dan kuil setiap hari Ahad. Dalam memilih kepercayaannya yang satu, penulis novel ini berjaya memaparkan konflik watak utamanya dengan baik di samping memberi  penjelasan serba sedikit tentang agama-agama yang menyebabkan konflik watak utamanya. Pergolakan jiwanya yang semakin parah tidak dapat dibendung oleh seorang Hindu, Kristian atau Ateis. Akhirnya dia menemui jalan keluar apabila menemui Islam.Jalan Seribu Liku sebenarnya pernah memenangi Hadiah Sastera Darul Takzim pada tahun 2001.


menarikkn?rupa2nya,novel ni mengisahkan tentang perbandingan agama..:)

~terima kasih sudi baca entri cik sentuhanurani.jangan malu malu untuk tinggalkan komen anda (*_*)(")~

No comments:

~Ada yang Lebih Menarik Di Sini~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Di persilakan share ilmu di atas.Hak milik Allah semuanya. Moga Allah redha :)