Blogger Widgets

~Ingat kan Pada Diri~

Kita tidak boleh ubah sesuatu yang kita lihat,tetapi kita boleh ubah diri kita yang melihatnya. Jika kita tak dapat apa yang kita suka, maka langkah yang terbaik ialah sukalah apa yang kita dapat. Itulah syukur namanya!:-)

Friday, January 27, 2012

.:: Peluk Cium Isyarat Kasih ::.

Okey,entri kali ni, sentuhanurani nak bawak readers semua selami erti "kasih".
Kasih yang ingin saya bawakan ialah kepada kekasih kita selepas Allah dan Rasul iaitu ibu dan bapa kita.

Pernah tak korang rasa ibu bapa kita ni selalu pilih kasih antara kita dengan adik-adik? Kalau dulu,jujur saya kata selalu rasa ingin memberontak sebab rasa yang mak dan ayah selalu tak pedulikan kita.(itu masa kecik-kecik dulu lah)hehe. Almaklumlah adik beradik ramai. Apa yang kakak dapat,adik pun nak juga. Begitulah telatah kita.

Tapi tanpa kita sedari, mak ayah sebenarnya sentiasa inginkan yang terbaik untuk semua anak-anaknya sehingga akan berusaha macam mana susah pun untuk dapatkan segala yang kita inginkan. Betul tak? Atau pun ada yang kurang setuju. Meh sentuhanurani nak bawakan apa sebenarnya erti kasih dan sayang ibu bapa walaupun tidak dilafazkan dengan kata-kata.

Ibu bapa yang hidup dalam kesempitan,tidak berupaya untuk menjadi mesra dalam pertuturan. Mereka tidak mengucapkan sayang dengan lafaz yang terang, tidak memeberikan sentuhan kasih yang jelas. Tetapi mereka menzahirkan keikhlasan pengorbanan dengan tabahnya menahan terik mentari dan sabarnya menempuh dinginnya hujan. Sebab mereka tahu,hasilnya akan digunakan untuk menyuapkan anak-anaknya. titik peluh tersebut akan bertukar menjadi wang akhirnya!

Maka,jangan marah bila ibu bapa tidak peluk korang dan meluahkan rasa sayang persis seorang kekasih. Percayalah,mereka telahpun beri sepenuh kasih sayang dan kecintaan mereka dengan menanggung beban membesarkan kita.

Mereka tidak mendera dan menyakiti kamusewaktu masih kecil. Mereka tidak menyerahkan kamu untuk diperdagangkan. Sebaliknya mereka sabar dengan kita sekalipun menghadapi seribu macam kerenah buruk kita.

Carilah ibu bapamu yang kini sedang berada disuatu tempat. Tataplah wajah mereka dalam-dalam,lihatlah garis-garis wajah usia mereka. Peganglah tangan mereka dan kucuplah. Lalu pandang mata mereka dan ucaplah, "terima kasih atas segala kasih yang diberi".

Berterima kasihlah kepada sesiapa pun terutamanya ibu dan bapamu,kerana nabi bersabda yang bermaksud:"Sesiapa yang tidak berterima kasih dalam perkara kecil,maka dia tidak tahu berterima kasih dalam perkara yang banyak.Sesiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia,maka dia tidak berterima kasih kepada Allah".

~Kucupan terima kasih dan pelukan ampun maaf ini,bukan untuk sesiapa pun. Ia adalah untuk ibu dan bapamu. Jika korang semua lakukannya,pasti suatu hari nanti anak-anakmu pula akan melakukan hal yang sama terhadapmu. Akhirnya engkau juga yang akan merasa bahagia. (>_<)~




~terima kasih sudi baca entri cik sentuhanurani.jangan malu malu untuk tinggalkan komen anda (*_*)(")~

No comments:

~Ada yang Lebih Menarik Di Sini~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Di persilakan share ilmu di atas.Hak milik Allah semuanya. Moga Allah redha :)