Blogger Widgets

~Ingat kan Pada Diri~

Kita tidak boleh ubah sesuatu yang kita lihat,tetapi kita boleh ubah diri kita yang melihatnya. Jika kita tak dapat apa yang kita suka, maka langkah yang terbaik ialah sukalah apa yang kita dapat. Itulah syukur namanya!:-)

Friday, January 13, 2012

.:: pelihara akhlak diri sendiri dulu ::.


Sentuhanurani nak share sesuatu. Untuk pengetahuan kita semua, kadang-kadang kita terlupa dan kadang-kadang kita tak pernah tahu pun. Jom baca....

Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati. I'm so confused! kenapa pula orang yang kecilkan hati ita,kita pulak yang berdosa! Then i ask my dad,what's that mean.

ayah: Jika seseorang hina kita,dia berdosa. Jika kita terasa hati dengan hinaan dia,kita juga berdosa. Tetapi,dosa kita lebih besar dari dosa kita. 

anak: Uikkk! Tapi kenapa pula? Kita tak buat apa-apa pun.

ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan dari Allah.

anak: blur (>.<)"

ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari ALLAH. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian tu? Kerana Dia nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut,bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya,kita bukan kecil hati dengan orang tu, tapi kecil hati dengan ALLAH.

anak: OOoooo

ayah: Lagi parah bila kita pun bercerita pada kawan kita, "dia dah banyak buat aku macam ni..macam tu.." dan sebagainya. Dan kawan kita pula akan bercerita pada kawan2 lain. Jadi keredhaan kita pada ALLAH itu akan lesap.

anak: termakan cili (>_<)"

so,the conclusion is...
Jangan mudah terasa hati. Jika kita mengeluh dan cepat rasa hati,maknanya kita tak redha dengan ujian ALLAH. Nanti ALLAH pun tak redha dengan kita.. Nauzubillah.

"sebenarnya ,setiap kali orang memuji kamu,seharusnya kamu berasa malu kerana orang memuji kamu disebabkan Allah telah menutup aib dan kelemahan kamu" 


~terima kasih sudi baca entri cik sentuhanurani.jangan malu malu untuk tinggalkan komen anda (*_*)(")~

No comments:

~Ada yang Lebih Menarik Di Sini~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Di persilakan share ilmu di atas.Hak milik Allah semuanya. Moga Allah redha :)