Blogger Widgets

~Ingat kan Pada Diri~

Kita tidak boleh ubah sesuatu yang kita lihat,tetapi kita boleh ubah diri kita yang melihatnya. Jika kita tak dapat apa yang kita suka, maka langkah yang terbaik ialah sukalah apa yang kita dapat. Itulah syukur namanya!:-)

Monday, January 23, 2012

.::Malu Dalam Iman::.


Sentuhanurani nak tanya la,agak-agak kalau makanan yang tidak ditutup dengan tudung saji jadi apalah kat makanan tu nanti yer? Mesti pelbagai jenis lalat atau "langau" yang handsome,yang macho dan yang paling tidak pun yang seksi akan berkerumun kat makanan yang lazat tu. Apabila sudah dihinggap lalat yang bijaksana,maka mestilah ada sesuatu yang ditinggalkannya di situ. Agak-agak apa yang ditinggalkannya?


Meh sentuhanurani beritahu apa yang ditinggalkan oleh lalat-lalat "handsome VS seksi" tadi. Kekotoran pun hadir sehinggalah rosak makanan yang ingin kita makan itu. Kemudian,apabila kita makan dengan penuh selera,rupa-rupanya ia mengandungi virus yang ditinggalkan oleh lalat "handsome VS seksi" tadi. Maka layulah kita di wad hospital dengan wajah yang muram dek kerana makanan yang tidak ditutup tadi.


Anda faham dengan analogi yang sentuhanurani bawakan? Bukan sentuhanurani nak bercerita tentang lalat dan kesannya. Tetapi,sentuhanurani ingin menyentuh topik "malu dalam Iman" yang semakin berkurang dalam diri setiap insan termasuklah sentuhanurani sebagai manusia biasa ini. 


Ini adalah kisah tutup menutup yang ada kaitan dengan "M.A.L.U".. Apa sahaja sesuatu yang perlu ditutup mesti ada sebabnya kenapa perlu ditutup. Bayangkan makanan itu sebuah "tubuh badan" kita. Kemudian,tudung saji itu pula melambangkan "pakaian yang menutup aurat". Nampak tak apa yang sentuhanurani cuba sampaikan? Siapa dah nampak,dia cerdik!


Ada lagi...dan lalat-lalat yang "handsome,macho dan seksi" itu simbolik kepada mamat-mamat atau minah-minah yang suka berhibur sehingga leka dan suka buat maksiat. Selepas itu,golongan ini terlihat kita yang tidak menutup aurat dan terlintas dihati mereka bahawa kita senang dipengaruh.


Biasalah...Kita yang berjiwa remaja ini apabila tidak kuat iman (kalau dah tak tutup aurat,itu tandanya iman kita lemah sangat) langsung terpengaruh dengan ajakan mereka. Kemudian penyakit jiwa yang ada dalam golongan tadi pun menular ke dalam diri kita.


Akhirnya terjerumuslah kita ke kancah kemaksiatan bersama-sama orang yang tidak beriman. Untuk kembali semula ke jalan yang benar, kita perlukan hidayah. Kalau sampai tahap itu, payah kita! Jadi,sebelum apa-apa yang tidak enak berlaku,kita perlu menjaga aurat kita terlebih dahulu. Tutup rapi-rapi. 


Tutup dengan sebenar-benar tutp. Bukan sekadar, "ala tutup rambut pun kira tutup aurat juga apa!" Kalau macam tu tanggapan kita semua tentang aurat,lengan terdedah, baju sendat, betis tersembul pun tak guna juga ye. Itu namanya tak malu. (ops,maaf jika terkasar bahasa pula. Tapi ini realiti yang perlu dikatakan). Berkata benar walau ianya pahit.


Tutup dengan kata sebenar-benarnya ialah longgar: Tak nampak "cutting badan". hmm.. Itu baru malu yang beriman.
Sama macam kita jaga buku yang kita sayang. Walaupun buku yang kita sayang tu tak berfaedah dimata orang lain, tapi dek kerana sayang, kita akan balut buku tu dengan baik,cantik,kemas! Begitulah akhlak diri :) 


Benda yang tak ada faedah kalau dijaga bersungguh-sungguh nilainya akan bertambah. Sama juga dengan diri kita,jika kita jaga dan sampul baik-baik akhlak kita tu,lama-lama akan nampak bernilai.


~Malulah kalau buat perangai tak elok sebab nanti orang ramai kata,"buat malu orang Islam aje!" So,ayuh mulakan sekarang untuk menjadi remaja bertakwa!~

~Rasulullah pernah bersabda, Jika engkau tidak malu,buatlah apa pun~

(beruk pun malu tengok kita tak tutup aurat)











~terima kasih sudi baca entri cik sentuhanurani.jangan malu malu untuk tinggalkan komen anda (*_*)(")~

No comments:

~Ada yang Lebih Menarik Di Sini~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Di persilakan share ilmu di atas.Hak milik Allah semuanya. Moga Allah redha :)