Blogger Widgets

~Ingat kan Pada Diri~

Kita tidak boleh ubah sesuatu yang kita lihat,tetapi kita boleh ubah diri kita yang melihatnya. Jika kita tak dapat apa yang kita suka, maka langkah yang terbaik ialah sukalah apa yang kita dapat. Itulah syukur namanya!:-)

Thursday, July 11, 2013

Saya Di Risik!

Assalamualaikum

Saya di risik?? Alhamdulillah. Ini semua ketentuan Allah. Dia yang menghadirkan si 'dia', Dia yang menghadirkan kedua ibu bapa si 'dia' bertemu ibu bapaku. Ku serahkan semuanya pada kedua ibu bapaku. Baik akhlaknya bagi mereka,baik juga bagiku. Siapa?? Tunggu.. Kisah baru bermula...

Teringat pula saya sewaktu mula mula hadiri kursus perkahwinan pada tahun lepas. Sebenarnya tujuan utama saya pergi kursus tu sebab nak teman kak Nisah saya sahaja dan sekarang kak Nisah telah selamat jadi isteri orang. Mula-mula nak isi borang kursus tu,dia ada minta maklumat diri dan paling saya duk pening isi bila dia suruh letak tarikh pernikahan. 

Saya pun tanya la kat mak, "mak, ayin nak letak tarikh apa ni?? Bila plak ayin nak kahwin ni??". Mak kata, " letak jela tarikh apa-apa pun. Mane tahu kot kot tarikh yang kamu letak tu la jodoh kamu berlangsung." hihi.. Saya pun dengan otak gatai, duk fikir tarikh apa yang best dan cantik ye. Sedangkan time tu duk main main je,suke suke hati nak letak je. Saya pun letak la tarikh 4.4.2014. Ha,cantik tak tarikh yang otak gatai saya fikirkan. hihi. Yelah,tak bersedia lagi kot nak fikir tentang ni. Terasa kecik lagi saya ni. Pergi kursus kahwin pun malu malu. Macam belum matang pun ada. Yelah,muda sangat lagi waktu tu 19 tahun!! Tapi saya tak tahu kenapa saya pilih tahun 2014,pada umur saya 21 tahun. Hanya gerak hati yang membawa pena berlari lari.

Tapi nak di jadikan cerita, takdir Allah, kuasa Dia yang menentukan, pada tarikh 4.4.2013 saya di risik oleh hamba Allah ni. Keluarganya datang menghantar tanda bagi merisikku melalui kedua ibu bapaku. Subhanallah. Tarikh yg ku isi pada borang kursus perkahwinan tu,tarikh yang lahir dari hati bagi memenuhi syarat mengisi borang tu, rupa rupanya ilham dari Allah,mesej dari Allah menghantar tarikh tersebut untuk  keluarga si 'dia' merisikku. Sebenarnya saya baru sedar dan teringat tentang tarikh ini selepas beberapa hari berlangsungnya majlis risik tu. 

Semoga dengan ikatan ini, membuatkan saya lebih mengenali si 'dia', mengenali agama dan akhlaknya.
Ini rencana Allah, ini takdirNya. Doakan semuanya agar terpelihara oleh Allah. Amin.

Pesanku buat pemilik hati,
Duhai bakal suamiku, siapapun dikau ku bersumpah,mahkota cintaku hanya untukmu. Ketahuilah aku sedang menantimu dan sedang memohon kepada maha Pemilik Jiwaku (Allah) agar ketemukan kita untuk kita bersama sama melayari bahtera menuju Syurga Allah dalam keredhaan dan rahmatNya.

Duhai bakal suamiku,di mana pun dikau,jagalah diri, peliharalah iman sepertimana aku berusaha menjaga diri dan imanku. Persiapkanlah dirimu untuk menjadi imamku sementara aku berusaha mempersiapkan diri menjadi makmum mu.

Sesungguhnya Allah sebaik baik perancang. Wahai pemilik cinta, bersabarlah....




Siapa si 'dia'?? Lebih baik di rahsiakan dahulu....
Tunggu...kisah baru bermula.. Pengajian ku di UIA akan tetap menjadi fokus utamaku.





~terima kasih sudi baca entri cik sentuhanurani.jangan malu malu untuk tinggalkan komen anda (*_*)(")~

2 comments:

Nurzulaiqa Nazri@Professor said...

wah..tahniah2... sapa?dak uia jugak kee??

sentuhanurani said...

bukan student uia... :) syukran..doakan semuanya dipermudahkan ya...

~Ada yang Lebih Menarik Di Sini~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Di persilakan share ilmu di atas.Hak milik Allah semuanya. Moga Allah redha :)