Blogger Widgets

~Ingat kan Pada Diri~

Kita tidak boleh ubah sesuatu yang kita lihat,tetapi kita boleh ubah diri kita yang melihatnya. Jika kita tak dapat apa yang kita suka, maka langkah yang terbaik ialah sukalah apa yang kita dapat. Itulah syukur namanya!:-)

Monday, July 15, 2013

Bila mana tarbiyyah itu dirindui

Assalamualaikum



Saya baru lepas menonton 2 episod bicara selebriti. Jelaslah di sini saya nak simpulkan, tugas berdakwah tu bukan lagi hanya pada ustaz dan ustazah. Yang saya nampak, industri hiburan sekarang ni perlu menjadi magnet untuk menarik masyarakat kembali pada fitrah beragama.

Macam yang ustaz Hasrizal kata, orang sekarang ni dah tak nak dengar orang duk bersyarah dan baca kitab sahaja, tapi anak muda sekarang ni perlukan pendekatan "show.. not to tell".

Kagum saya mendengar bait bait kata kata Mas kholidi ( hero Ketika Cinta Bertasbih > mas Azam ) menceritakan pengalaman beliau berlakon dibawah arahan Penulis novel Ustaz habiburrahman. Syarat syarat pelakon yang terpilih sewaktu audition tu mestilah yang mempunyai asas pengetahuan agama dan Al-Quran. Dalam pengambaran Filem tersebut pun mereka masih menjalankan aktiviti tahsin tahfiz Al-Quran. Dan lihat, Filem yang mempunyai latar belakang roh islam, termasuklah krew krew pengarah,penerbit,penulis skrip dan pelakon pelakon yang satu niat untuk capai redha Allah, akhirnya mendapat sambutan yang luarr biasa dari seluruh dunia. Walaupun cerita tu dah lama,tapi saya sendiri masih tak jemu jemu mengulang menonton filem tersebut. Lihat, mengapa filem ini boleh sehebat ini? Sebab adanya pertolongan Allah dan redha dariNya.

Berhentilah filem filem yang berunsur khurafat,hantu hantu di Malaysia ni. Kita perlukan perubahan! 

Harapan dari lubuk hati remaja saya, saya berharap Malaysia mampu melahirkan penulis skrip setanding ustaz Habiburrahman. Perlunya ada gabungan para alim dalam proses menghasilkan filem dan drama yang berkualiti. Hati nurani saya juga berharap Malaysia mampu mewujudkan sebuah bidang broadcasting di universiti islam mungkin di UIA, bagi melahirkan artis artis yang ada roh jihad dakwah kepada masyarakat melalui bidang seni hiburan kerana bidang ini sangat dekat dengan semua peringkat umur.

Di sini saya ada sediakan link video bicara selebriti, agar kita semua yang membaca ni dapat memahami maksud yang saya cuba sampaikan.


Part 1

Part 2 (link sahaja)

Part 3

~terima kasih sudi baca entri cik sentuhanurani.jangan malu malu untuk tinggalkan komen anda (*_*)(")~

No comments:

~Ada yang Lebih Menarik Di Sini~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Di persilakan share ilmu di atas.Hak milik Allah semuanya. Moga Allah redha :)