Blogger Widgets

~Ingat kan Pada Diri~

Kita tidak boleh ubah sesuatu yang kita lihat,tetapi kita boleh ubah diri kita yang melihatnya. Jika kita tak dapat apa yang kita suka, maka langkah yang terbaik ialah sukalah apa yang kita dapat. Itulah syukur namanya!:-)

Sunday, July 14, 2013

Kerana Engkau Pemimpin!

Assalamualaikum



Hari ini saya memilih satu topik yang mungkin kita semua sedar dan adakalanya ada yang tak nak ambil tahu pun tentang ini. Saya tak tahu kenapa hati ini terpanggil untuk berkongsi apa yang saya rasa selepas terjumpa satu page ni di facebook, Rumah Tangga Bahagia Selamanya

Antara masalah yang kaum hawa kat sini bincangkan tentang pengabaian tanggungjawab suami terhadap keluarga. Ini saya ada copy paste antara kisah benar yang diceritakan oleh hamba Allah atas pengalamannya sendiri di facebook tersebut,

"sy da brkawin 1tahun, di kurnia sorang ank .. masalah nye, suami sy da 5buln xbkje . nfkah pn sejak dye benti kje da xbg ..klo kje pn xtetap,ikot suka je.klo rse nk kje dye g kje.klo x,ponteng smpai la kne buang kje..mkn,pampes,susu ank..kakak dye yg tanggung..sy xkje ag sbb ank sy xnk org..ni pn sy menumpang di uma dia brsama mk mntua n abg2 n adik dye.. btol2 wt sy xselesa sgt .. dia slalu kua lepak dgn kwn2 tinggl kn sy kt uma yg hnya ade abg dye je.balik pn tgh mlm2..dala,xde bilik tido utk sy n ank..sy tido kt ruang tamu je skali dgn mak n abg dye n suami sy.btol2 wt sy xselesa.haritu sy bergadoh dgn suami.kami cuma brtengkar je.sy mrah sbb da tgh mlm pn msih nk kua lepak tinggl kn sy.dala,msa tu hnya ade abg dye saje di uma..lpastu abg dye masuk campor mrah sy.tu yg buat sy kecil ati.sy rse xnk duduk brsme dye ag..sy nk lari bwak ank tinggl kn dye..bg sy pe hak abg dye mrah sy? sy xbrtengkar dgn dye pn..ape urusan sy dgn dye? ble abg dye mrah sy..suami sy diam je.mcm xde pe yg brlaku."

".sy dh berkahwin hmpir 2thn.ada ank umr 1thn.sblm b'kahwin,sy &suami t'libat dlm cinta 3segi.&suami memilih sy kerana sy lbh baik dr S(nama utk wanita itu).S mmg rpt dgn keluarga hsbnd n semua ingt sy perampas.tp sbnr ny tdk.hsbnd xplh S,c0z S adlh perempuan cntek tp tlh r0sak dgn rmai lelaki.hsbnd sy jga pernah t'lnjur dgn dia.tp kerana cinta yg mgunung n janji2 suami sblm kawen,sy terima juga dia.sbb dia adlh lelaki yg baik,jrg tggl solat.tp sy pn xtau cmne dia leh termakan g0daan S.after kawen,sy peknan.prnah suami tolak sy n cengkam muka sy ms gado,sy hmpir keguguran.suami ckp dia xthn skp pns bran sy.sy ngaku sy bran,kerap gado.tp kami krap gado c0z dia slalo kant0i msg ng S.after kawen pn dia xcring.sy g check up s0wg2,mlm slalo tdo s0wg c0z suami jenis gle game.s0,sy kck ati n kerap gado.sy bersalin tnpa suami c0z suami ada kerja d ngeri laen ms tu.smgu pas b'salin,suami dh mula keje di ngeri len.......sambungan baca di > SINI "

Lepas baca pelbagai kisah mereka,terasa menitis air mata. Banyak lagi kisah yang dikongsikan di page tersebut. Memang kisah rumahtangga kita,kita tak boleh duk suka suka hati jaja cerita sana sini,tapi yang saya faham dari page tersebut, mereka meluahkan untuk mendapatkan nasihat tanpa memberitahu identiti sebenar mereka yang dikhuatiri boleh mengaibkan.

Saya rasa tersentuh sebab melihatkan insan yang sepatutnya menjadi pelindung,tapi akhirnya menjadi beban pada kaum kami. Saya tak kata ujian Allah itu beban tapi saya nak tekankan tanggungjawab seorang pemimpin dalam rumahtangga tu. Terlupakah kalian di saat melafazkan janji sewaktu akad nikah dihadapan wali isterimu?? Janji kalian itu adalah lafaz janji kalian kepada Allah! 

Ada satu lagi kisah yang saya baca dalam blog ini. ini, Kisah Benar. Ini antara petikan dalam kisah tersebut,


"Tapi, bila saya dengar kecoh dari rumah sebelah...saya jengoklah... saya nampak kawan saya tengah campak baju-baju wife no.1 dari balconi....wife saya sampai nangis bila tengok peristiwa tu... Kat bawah...saya tengok...anak-anak dia yang 4 orang tu dengan maid...menangis pungut baju mak dia...kawan saya menjerit-jerit dari atas balconi..cakap. .. "kau orang cakap dengan mama kau...kalau nak papa jaga sampai mampus...jangan lawan cakap papa..." 

Selalunya kita tengok kejadian macam ni hanya drama dan filem di televisyen, Tapi,kisah yang saya bawa ini,bukan lagi drama dan lakonan. Ini bukan main main, Ini betul betul !(petikan dari pendekar bujang lapok!)

Ya Allah, aku bertekad untuk menjadi seorang peguam Syariah yang berjaya membela nasib kaumku yang ditindas oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Dengan bidang yang ku ceburi ini, aku akan membela dan memperjuangkan nasib agama,negara dan bangsa. In sha Allah!


Dulu.. Bila disebut lelaki, wanitanya mendongak megah. Lelaki kami Saifullah, Asadullah, Tokoh ramai tak terkira.
Kini.. Bila disebut lelaki, wanitanya tertunduk lemah. Tokoh kami sedikit sekali. Ramainya boneka yahudi!
Dulu.. Bila disebut lelaki, wanitanya tenang dihati, lelaki kami menjaga,melindungi.
Kini.. Bila disebut lelaki, wanitanya mahu cabut lari. Lelaki khianat,perogol bersiri!
Dulu.. Bila wanita di bawah jagaannya, lelaki memagari sehabis daya, tiada sesiapapun berani menggoda.
Kini.. Bila wanita di bawah jagaannya, lelaki tak kesah auratnya terbuka,wanitanya dibiar bebas binasa.
Dulu.. Lelaki menggadai harta dan agama untuk mengangkat kemuliaan agama.
Kini.. Lelaki menggadai ketinggian agama demi nafsu, dunia dan seisinya.
Dulu.. Lelaki bermatian mencipta sejarah.
Kini.. Lelaki hanya meyanjungi sejarah, diri bermalasan,tenaga tak dikerah.
Adam, Hawa pinta perlindungan,bukan kekasaran.




~terima kasih sudi baca entri cik sentuhanurani.jangan malu malu untuk tinggalkan komen anda (*_*)(")~

1 comment:

زليخا said...

Allahuakbar.mcm2 org sekrang nih

~Ada yang Lebih Menarik Di Sini~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Di persilakan share ilmu di atas.Hak milik Allah semuanya. Moga Allah redha :)