Blogger Widgets

~Ingat kan Pada Diri~

Kita tidak boleh ubah sesuatu yang kita lihat,tetapi kita boleh ubah diri kita yang melihatnya. Jika kita tak dapat apa yang kita suka, maka langkah yang terbaik ialah sukalah apa yang kita dapat. Itulah syukur namanya!:-)

Friday, November 25, 2011

.:: realiti:drama dakwah muharam ada class! ::.


Kepada yang terlepas untuk menonton telemovie Dakwah Muharram, bolehlah menonton segera di http://malaymoviesfull.blogspot.com/2010/12/dakwah-muharram.html .Telemovie ini dilakonkan oleh Aqasha, Lydiawati, Lyana Jasmay, kumpulan SOFAZR dan ramai lagi. Arahan Erma Fatima.

Memang menarik telemovie Dakwah Muharram.Ada mesej tersimpan dalam telemovie ini.




Sempena awal muharam yang semakin menjelang ini,pengarah erma fatima telah menyediakan sebuah telemovie yang berjudul "DAKWAH MUHARAM"..ianya telah disiarkan pada hari ini 25/11/2011 pada jam 1.30 petang..dan menurut saya drama ini telah pun disiarkan pada awal muharam tahun lalu..drama ni bagi saya sangat bagus..ade mesej yg tersendiri..membuka rahsia dunia realiti sekarang..
tidak seperti telemovie lain yang lebih mempamerkan cinta fantasi..kali ini baru first time telemovie yang saya boleh bagi '5 star'..
akhirnya,berjaya juga telemovie seperti ini ditayangkan...lebih menarik,pelakonnya pun boleh menarik penonton untuk meminati telemovie ini...
jom cerita tentang telemovie 'dakwah muharam ni'..

telemovie ini ditayangkan sempena awal muharam iaitu smbutan tahun baru bagi umat islam..

kisah bermula daripada sebuah keluarga yang sangat patuh pada agama.bapanya telah menetapkan peraturan supaya pulang ke rumah sebelum maghrib untuk solat berjemaah bersama dan makan malam bersama..abang yg sulung iaitu 'Aqasha' study di universiti al-azhar..selesai menghabiskn pengajian di mesir,dia pulang ke tanah airnya..

'aqasha' pula mempunyai seorang adik lelaki yg bernama ridzuan(vokalis sofazr).adiknya baru sahaja memperoleh keputusan spm dengan mendapat 7A dan berminat dalam bidang muzik.adknya bercadang untuk melanjutkan pelajaran ke uitm dalam bidang muzik.tapi,bapanya tidak menyukai anaknya meminati muzik,yang baginya 'muzik adalah haram'.
parent 'aqsha' mahukan adknya menyambung pelajaran ke uia (UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA MALAYSIA) dengan mengmbil jurusan 'UNDANG-UNDANG'..

'aqasha' di sini mempamerkan watak sebagai seorang pendakwah yang profesional..dia berhasrat ingin membantu anak muda yang semakin terpengaruh dengan dunia barat.

ini adalah dialog diantara ibu,wan dan 'aqasha' di laman rumahnya.

ibu: kau nak lagi ke ambil muzik kat Uitm tu?
wan : tatau la mak. dah mmg saya minat muzik
aqasha : biar je la dia ambil muzik tu, mak.
ibu : ekh, tapii, ayah kan tak suka dia ambil bidang muzik tu?
aqasha : alaa, mana la tau, dia jadikan muzik tu sebagai cara dia berdakwah ke,..InsyaAllah.. haa macam siapa tu, Maher Zain eh? haa, mak kan suka Maher Zain tu? :)
ibu : (smbil malu) ekh,.. mak suka macam tu macam tu je
aqasha : (: haa sebab orang2 macam mak ni, yang suka macam tu macam tu je la yang buat dia terkenal sampai satu dunia taw, mak :)

'ini salah satu dialog yang menarik dalam telemovie ini..'

yg paling menarik pendawah profesional ni memang mempunyai bakat menyanyi...'aqasha' join group adiknya dan offer diri utk jadi bake up vokalis kumpulan tu...paling lucu time 'aqasha' cuba untuk memasukkan unsur2 qasidah dalam muzik rock adiknya..smbil adiknya pun menggaru2kn kepala kerana pelik dengan bunyi qasidah di campurkan dalam rock...tujuan 'aqasha' join group tu hanya nak bawa adk2 dan rakan2nya utk kenal muzik dan islam...kdg2 tu 'aqasha' ade selitkn unsur2 agama time berjamming bersama adk dan rakannya..

satu scene yg 'aqasha' pegi ke pejabat JAKIM utk menyatakn hasrat hatinya..'aqasha' ingin mengadakan sambutan awal muharam dgn mengadakan konsert yg bertujuan utk menarik perhatian anak2 muda ni kenal dengan awal muharam yg semakin dipinggirkn dan dilupakan..tp pihak jakim menolak cadangan 'aqasha' dengan menyatakan yg dia ni bercakap seolah2 tak tahu hukum..kt sini kita dah nampak bagaimana perbezaannya pemikiran pendakwah yg berumur dgn yg profesional.

sewaktu pulang dari bertemu dgn pihak JAKIM,'aqasha' terserempak dgn kawanya 'fauziah gous' bersama ayahnya 'jalaludin hasan'...ayah 'fauziah gous' ni juga mempunyai pemikiran yg profesional...salah satu dialog yang saya suka time ustaz muda ni bercakap dlm scene ni.. "islam akan jd makin susah kalau birokrasi yg menyusahknnya.
islam sbnrnya mudah kalau semua org menepatinya,ikut situasi dan keadaan tanpa lari dari hukum ALLAH..."

pulang ke rumah,'qasha' cuba mnyatakan hasrat yg sama kepada ayahnya..dan berharap supaya ayahnya menyokong pendapat tersebut.

aqasha : ayah, nanti, insyaAllah, saya nak buat program dakwah
ayah : (: haa bagus lah tu. nak buat kat masjid mana tu?
aqasha : ekh, tak ayah, nak buat kat..Bukit Bintang
ayah : hahh, Bukit Bintang? macam mana pulak nak buat tu? ustaz mana yang kamu nak jemput nak bagi ceramah?
aqasha : hmmm, tak, ayah. insyallah, nak buat macam concert
ayah : concert? ekhh,..kamu biar betul.
aqasha : betul ayah. tak, sebab saya rasa, cara kita nak berdakwah tu, kena la bergantung pada sasaran dakwah kita tu.
ayah : betul tu, tapi, jangan la sampai kamu menghalalkan yang haram pulak


(saya setuju dgn pendapat aqasha)

aqasha : dan ayah, selama ni, saya rasa macam matlamat kita berdakwah tu tak tercapai. kita berdakwah kepada orang2 yang dah selalu pergi ke masjid, apa nak jadi kepada remaja kita yang dah jauh terpesong tu?

(sgt betul!)

aqasha : sampai bila, ayah? sampai bila kita nak biar remaja2 kita terus terpengaruh dgn budaya2 barat yang tak elok tu? sampai bila nak biar dorg terus terjebak dalam masalah sosial sekarang?

saya sgt2 setuju pendapat pendawah muda ni...
pemikiran org yg tidak profesional selalu menyempitkan agama ni..sedangkan ternyata agama islam adalah agama yg syumul...berdakwah boleh dlm pelbagai cara tp matlamat tetap sama...berdakwah dalam muzik..dan sy lihat sekarang banyak dah band2,penyanyi yg mula sedar dan menaikkan semula imej islam di serata dunia..salah satunya wali band dan maher zain...

ending telemovie ni,hasrat dan impian 'aqasha' terlaksana untuk mngadakan konsert awal muharam...

salah satu lagu yang menarik dipersembahkan adalah lagu 'iman dunia'..lirik oleh erma fatima..
TAHNIAH ERMA FATIMA kerana berjaya membuka minda masyarakat..dan saya rsa,ermafatima adalah pengarah yg terbaik...semoga usaha2 anda diberkati ALLAH..dan semoga berjaya meneruskan kerja2 dakwah dlm dunia seni ni ...

kepada dai'e2 di luar sana,jom sama2 kita berusaha buka minda,buka mata hati untuk meluaskan dunia dakwah ni..mudahkanlah apa yg mudah.jgn susahkan ap yg mudah...
ingat!ALLAH MENYALURKAN HIDAYAH DENGAN PELBAGAI CARA...=)

IMAN DUNIA
Tika tabir sayup terdengar
Syahdu hati mengenangMu
Ketika bertahjud terbayangkanMu
Siapakah aku disisiMu


Keasyikkan dunia peneman dukaku
Penghinaan dosaku yang telah lalu



Puasku mencari namun ku tak bertemu
Puasku jalani namun Kau takku temui
Puasku jejaki likunya tak menentu



Bara cinta terhenti sepiku tak berperi



Biarpun tiada cinta asmara laguku ini
Biarpun dikau terpisah keasyikan dunia
Tiada cinta selainNya pengubat duka lara
Tiada kasih selainNya peneman sepi jiwa



*
Hanya Dia penentunya
Hanya DIA pendamainya
Kau liputilah kalbuku
Keimanan ketaqwaan
(ulang *)



Puasku mencari namun ku tak bertemu
Puasku jalani namun Kau takku temui
Puasku jejaki likunya tak menentu



Bara cinta terhenti sepiku tak berperi



*
Hanya Dia penentunya
Hanya DIA pendamainya
Kau liputilah kalbuku
Keimanan ketaqwaan
(ulang *)



Biar tiada cinta asmara lagu ini
Biar dikau terpisah keasyikan dunia
Tiada cinta selainNya pengubat duka lara
Tiada kasih selainNya peneman sepi jiwa



Lirik: Erma Fatima
Lagu: Madee


TERIMA KASIH ^_^





~terima kasih sudi baca entri cik sentuhanurani.jangan malu malu untuk tinggalkan komen anda (*_*)(")~

2 comments:

Xiǎo Xìngyùn 小幸運 said...

one more thing yang saya belajar, kalau nak suruh org buat baik, takleh terus cakap haram macam ayah dia. tapi kena cara macam abang dia. bawak dia buat baik dengan benda yang dia suka. yang tu lagi berkesan ^_^

Xiǎo Xìngyùn 小幸運 said...

And kalau nak lagi berkesan maybe doa tu kena dalam bahasa melayu :)

~Ada yang Lebih Menarik Di Sini~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Di persilakan share ilmu di atas.Hak milik Allah semuanya. Moga Allah redha :)