Blogger Widgets

~Ingat kan Pada Diri~

Kita tidak boleh ubah sesuatu yang kita lihat,tetapi kita boleh ubah diri kita yang melihatnya. Jika kita tak dapat apa yang kita suka, maka langkah yang terbaik ialah sukalah apa yang kita dapat. Itulah syukur namanya!:-)

Sunday, July 4, 2010

LELAKI pelindung atau pelingkup WANITA??

Buatmu,

Bakal suamiku...

Di bahu lelaki, t'letaknya tanggungjwb lbih besar utk mengemudi bahtera kehidupan. Malah d atas bahu ciptaan Allah jua, kita diminta utk melindungi wanita, golongan yg lemah berbanding, kaum Adam. ‘Lelaki Pelindung Wanita’. Mengapakah lelaki perlu menjadi pelindung kepada wanita? Firman Allah SWT yg b'maksud kaum lelaki itu adlh pmimpin & pengawal ygbertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang2 lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang2 perempuan, dan juga krn orang2 lelaki tlh mmbelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka.


Maka perempuan2 yg soleh itu ialah yg taat (kepada Allah dan suaminya), & yg memelihara (kehormatan dirinya & apa jua yg wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dgn pemuliharaan Allah & pertolonganNya. Dan perempuan2 yg kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, & (jika mreka b'degil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, & (klau juga mreka masih degil) pukulah mereka (dgn pukulan ringan yg b'tujuan mengajarnya).
Jika mreka taat kpd kamu, maka janganlah kamu mencari2 jalan untuk menyusahkan mereka.Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar.” (Surah An-Nisaa’:34)



Firman Allah d atas secara jelas mnyatakan bhw lelaki mnjadi pmimpin & b'tanggungjawab ke atas wanita. Maknanya bukan setakat menjdi ‘imam’ kpd golongan hawa. Malah tanggungjawab turut hadir seiring dengannya. Peranan mencari nafkah & melindungi wanita t'letak d bahu lelaki, apabila bergelar suami kelak. Namun, apa yg kita dpati ketika ini, rmai lelaki yg tidak memainkn tanggungjawab ini. Malah merekalah pula yg mnjadi perosak kpd maruah wanita.
Ini dpt dibuktikan apabila bgitu byk kes rogol, buang bayi yg meresahkan jiwa kita saban hari.
Wanita begitu mudah diperkotak-katikkan.


Lebih malang, ada juga segelintir lelaki yg bertindak lebih kejam & x bermaruah. Dah la mrosakkn nilai kemanusiaan, mreka jugalah yg begitu rakus mengumpul kekayaan dgn memperdagangkan wanita. Nilai wanita seolah-olah dipijak2. Demi mendapatkan kepuasan nafsu liar, wanita dibayar bagi mmperdagangkn tubuh mereka. Sepatutnya maruah merekalah yang perlu kita perjuangkan & jaga.
Photobucket


Naluri ingin mmiliki & suka klau dimiliki
(sense of belonging) adalah fitrah. Klau naluri 2 x wujud pd diri seseorang, tak normal namanya.
Aku bknlah seorang gadis yg cerewet dlm memilih pasangan hidup. Siapalah diriku ini utk memilih berlian sedangkn aku hnya sebutir pasir yg ada di mana2. Tdk perlu memiliki wajah seindah Nabi Yusuf A.S yg mampu mendebarkn jutaan gadis utk membuatku terpikat. Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz, Allah pasti mncampakkan rasa kasih di dlm hatiku, jua hatimu kali pertama kita berpandangan. Itu janji Allah.

Aku akn berasa amat bertuah andai dpt menjadi tiang seri ataupun sandaran perjuanganmu. Bahkan aku amat bersyukur pada Ilahi kiranya akulah yg ditakdirkan meniup semangat juangmu, menghulurkan tanganku untuk berpaut sewaktu rebah @ tersungkur di medan yg dijanjikan Allah dgn kemenangan atau syahid itu. Akn aku kesat darah dari lukamu dgn tanganku sendiri. Itulah impianku.


Aku juga x ingin dilimpahi kemewahan dunia. Cukuplah dgn kesenangan yg telah diberikn ibu bapaku. Apa guna kau menimbun harta utk kemudahanku sekiranya harta itu membuatkan kau lupa pd tanggungjawabmu terhadap agamamu. Aku x akan sekali2 bahagia melihatmu begitu. Biarlah kita hidup di bawah jaminan Allah sepenuhnya. Itu lebih bermakna bagiku.



Dariku,

Bakal isterimu
...

~terima kasih sudi baca entri cik sentuhanurani.jangan malu malu untuk tinggalkan komen anda (*_*)(")~

2 comments:

Serai Wangi said...

like2
lelaki ni kadang2 boley jadi pemimpin wanita..tetapi kalau nafsu sudah xterkawal memang akan mnjd
pelingkup wanita jga akhirnya..

sentuhanurani said...

tu la..skunk susa nk jmpe laki yg btol2 boley jd pmimpin..

~Ada yang Lebih Menarik Di Sini~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Di persilakan share ilmu di atas.Hak milik Allah semuanya. Moga Allah redha :)