Blogger Widgets

~Ingat kan Pada Diri~

Kita tidak boleh ubah sesuatu yang kita lihat,tetapi kita boleh ubah diri kita yang melihatnya. Jika kita tak dapat apa yang kita suka, maka langkah yang terbaik ialah sukalah apa yang kita dapat. Itulah syukur namanya!:-)

Sunday, May 27, 2012

Sebuah Perjalanan Seorang Hamba

Ya Allah.
Berilah bantuan kepada hambaMU dalam mencari sebuah keredhaan Mu.
Aku sedang berusaha untuk berkelana mencari kurniaanMu.
Aku sedang berusaha mencari ilmu dalam mengejar cinta Mu.
Aku sedang belajar meniti jalan yang pernah ditempuh Rasulullah, kekasih Mu.
Aku sedang berusaha mencari formula untuk mampu di cinta manusia kerana Allah, dan ingin kembali kelak seperti kembalinya orang-orang yang dicintai olehMU.

Hanya Allah sahaja yang tahu dan mengerti segala cerita hati yang tersirat disebalik babak ke babak yang silih berganti dalam diari kehidupan ini. Indah sungguh skrip yang terlakar dalam perjalanan hidup ini.

Skrip indah ini akan tetap diteruskan sama ada manusia itu sedar atau tidak sedar. Berjalan seperti biasa,tidak akan menunggu pada yang terlambat.

Manusia berjalan tidak sama dengan manuisa yang berlari. Tidak sesekali sama. Yang pasti destinasi yang utama dijadikan idaman. Pasti ada yang lalai dan alpa dalam menuju ke sebuah destinasi. Persiapannya hanya berbekalkan matlamat hidup yang mungkin akan jadi sia-sia jika tidak dimanfaatkan sebaiknya.

Benar siang tidak akan kekal selamanya. Pasti siang akan berganti malam.

Usaha ke arah kebaikan bukan sahaja bergantung pada ingin dan tahu, malah pada pengalaman yang memandu. Pengetahuan isi luaran, bermain bersama persekitaran, membedah warna-warni isi alam,jatuh bangun bersama semangat ingin membaiki kelemahan. Inilah yang dikatakan pengalaman yang berfungsi! 

Apakah hanya apabila kita berada di dalam kubur,barulah kita akan tersentak dalam memahami apa sebenarnya hakikat hidup ini? Pada waktu itu baru kita faham dan akur tentang tujuan kita dihidupkan di dunia ini. Dan di situlah baru kita sedar apa yang bernilai dan apa yang tidak bernilai dalam sebuah perjalanan.


Allah Taala berfirman;
Bermaksud: “Sesungguhnya (dengan keterangan yang tersebut), Kami memberi amaran kepada kamu mengenai azab yang dekat masa datangnya – iaitu hari seseorang melihat apa yang diusahakannya, dan (pada hari itu) orang yang kafir akan berkata: “Alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah (supaya aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima balasan)” an-Naba’ (78:40)






~terima kasih sudi baca entri cik sentuhanurani.jangan malu malu untuk tinggalkan komen anda (*_*)(")~

No comments:

~Ada yang Lebih Menarik Di Sini~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Di persilakan share ilmu di atas.Hak milik Allah semuanya. Moga Allah redha :)